• Print
close

Adverteren of organisch

Adverteren of focus op organisch?

Binnen de internetmarketing worden twee hoofdcategorieën onderscheiden: organische marketing (SEO) en advertentiemarketing (SEA). Het feit dat beide strategieën nog steeds onverminderd populair zijn, bewijst dat beide ook werken. Maar dat wil niet zeggen dan er geen verschillen zijn. Er zijn goede redenen om voor de ene of andere manier, of juist een combinatie van beide vormen te kiezen.

Organische marketing

Google onderscheidt twee soorten zoekresultaten, advertenties en organische resultaten. Wanneer we spreken over organische marketing, dan hebben we het over SEO (Search Engine Optimization). Het belangrijkste verschil zit in de prijs en spreekt voor zich: voor advertenties wordt betaald. Is organische marketing dan gratis? Ja en nee. Voor een goede positie in de organische zoekresultaten betaal je niet direct aan Google. Maar Google zet webpagina’s natuurlijk niet zomaar bovenaan. Webpagina’s die goed scoren in Google bewijzen dat zij toegevoegde waarde hebben voor de bezoekers. De redenering daarachter is dat zolang Google de meest relevante resultaten vertoont bij een bepaalde zoekopdracht, mensen Google blijven gebruiken.

Hoog scoren in organische zoekresultaten

Hoewel je dus niet direct aan Google betaalt voor een hoge positie tussen de organische zoekresultaten, kost het wel geld en vooral tijd om daar te komen. Geduld is misschien wel het belangrijkste geheim van een hoge positie. Om goed te scoren op populaire zoektermen moet een website technisch goed in elkaar zitten, goede en actuele content hebben en veel bezoekers hebben. Buzz op sociale media speelt ook een steeds grotere rol. Websites die gekoppeld zijn aan populaire kanalen op sociale media hebben in de zoekresultaten een streepje voor. Goed scoren in de organische zoekresultaten vereist weliswaar geen betaling aan Google, maar is zeker niet gratis.

Adverteren in Google

De tegenhanger van organische marketing is SEA (Search Engine Advertising). Zoals al blijkt uit het voorgaande wordt hiervoor direct betaald aan Google. Advertenties worden gekoppeld aan bepaalde zoekopdrachten, zodat het voor adverteerders mogelijk wordt om hun doelgroep heel gericht te benaderen. Het grootste voordeel van SEA is dat een tijdrovend proces van organische optimalisatie omzeild wordt en je direct topposities kunt verwerven. Daar staan natuurlijk relatief hoge kosten tegenover. Bij Google werkt het zo dat je een bepaalde maximumprijs biedt voor vertoning op een bepaalde zoekterm. Betalen doe je overigens pas wanneer iemand op je advertenties klikt (en dus waarschijnlijk geïnteresseerd is). De vertoning van advertenties zelf is gratis. Al wordt natuurlijk wel op basis van de hoogte van de maximale bieding bepaald welke advertenties vertoond worden.

Combinatie van SEO en SEA

In zijn algemeenheid geldt dat SEO of SEA zelden een kwestie van óf óf is. Ze kunnen elkaar goed aanvullen en samen bijdragen aan een goede vertegenwoordiging van je product op het web. Grote organisaties maken in de regel gebruik van beide. Ze investeren in een advertentiecampagne, terwijl ze tegelijkertijd hun content steeds verbeteren en optimaliseren. Dat laatste is sowieso noodzakelijk, want wanneer topposities in het organische segment eenmaal verkregen zijn, begint het harde werk om deze te behouden.

No Comments

Leave a reply

Post your comment
Enter your name
Your e-mail address

Story Page