• Print
close

Wat is SEO?

Wat is SEO?

De term Search Engine Optimization (SEO) of zoekmachinemarketing is meer dan alleen een buzzwoord in online kringen. Het is iets dat je (vrijwel) altijd nodig hebt om een website tot een succes te maken. Gelukkig hoeft SEO niet ingewikkeld te zijn en kan elke webmaster aan SEO doen, zonder dat dit veel tijd of geld hoeft te kosten. Hieronder lees je wat SEO precies inhoudt en hoe je het zelf kunt toepassen.

Organische zoekresultaten

Google en andere grote zoekmachines werken met twee soorten zoekresultaten: gesponsorde advertenties die ook als zodanig herkenbaar zijn en ‘gewone’ zoekresultaten. Websites die tussen de gewone zoekresultaten verschijnen, betalen daarvoor niet aan Google. Zij staan daar, omdat zij de meest relevante inhoud aanbieden bij de gekozen zoekopdracht. Als we het hebben over SEO, dan bedoelen we daarmee zogeheten organische marketing. Dus de gewone, niet betaalde zoekresultaten van Google.

Het belang van de juiste zoektermen in je content

Om goed te scoren in de zoekresultaten is het allereerst belangrijk om de juiste match te vinden tussen zoekopdracht en content. Waar zoekt je doelgroep op? Dat hoef je natuurlijk niet (helemaal) zelf te bedenken, want Google heeft daarvoor een gratis tool ter beschikking. Daarbij is het aan te raden om niet voor de meest populaire zoektermen te gaan. Deze zijn weliswaar relevant, maar kennen ook veel concurrentie van andere websites. Als je net met SEO begint, is de beste strategie om te kiezen voor zoekwoorden die weliswaar minder zoekverkeer hebben, maar ook minder concurrentie. Een internetwijsheid leert immers dat alles vanaf pagina 2 in Google niet telt.

De do’s van SEO

Als je weet waarin je doelgroep geïnteresseerd is en voor welke zoekwoorden je gaat optimaliseren, kun je met SEO aan de slag. In de kern draait SEO om het aanbieden van content die origineel en van toegevoegde waarde is. Als je daarin slaagt, dan bekijken bezoekers je content langer en linken andere websites sneller naar jouw content. Want dat zijn belangrijke concrete maatstaven die Google gebruikt om de relevantie van jouw content te bepalen: hoeveel bezoekers heb je, hoe lang blijven ze daar en hoeveel andere websites linken naar jou? Zo zijn er nog tal van andere criteria die in meer of mindere mate bepalen hoe goed je scoort in Google.

De dont’s van SEO

In lijn met het voorgaande is een veelvoorkomende valkuil een te sterke focus op het algoritme van Google. Ja, links naar je website zijn belangrijk, maar linken om het linken is iets waar Google steeds vaker doorheen prikt. En optimaliseren op bepaalde zoekwoorden betekent natuurlijk niet dat je hele website vol moet staan met een bepaalde term. Dit zogeheten keyword stacking is iets dat door Google streng bestraft wordt en zelfs voor een slechtere vindbaarheid kan zorgen. Zorg in plaats daarvan voor aantrekkelijke en unieke content. Want hoe minder jouw website lijkt op andere websites, hoe relevanter deze is.

No Comments

Leave a reply

Post your comment
Enter your name
Your e-mail address

Story Page