Het belang van responsive design voor SEO
Ben je een ondernemer met een eigen website? Dan ben je waarschijnlijk op de hoogte van het fenomeen SEO: Search Engine Optimalization. Wanneer jouw site is geoptimaliseerd voor Google en andere zoekmachines, zorgt dit ervoor dat jouw bedrijf zo hoog mogelijk verschijnt in de zoekresultaten. Dat levert je uiteindelijk meer klanten en dus meer inkomsten op. Het zogenaamde responsive webdesign speelt daarin een steeds belangrijker wordende rol.
SEO
Search Engine Optimalization heeft betrekking op meerdere elementen van een website. Zo is het belangrijk dat jouw site beschikt over een duidelijke navigatie, de webteksten niet te kort en te lang zijn en dat de juiste zoektermen meermaals terugkomen in de content. Aan dit lijstje elementen waardoor je naam hoger verschijnt in de zoekresultaten, is nu ook responsive webdesign toegevoegd. Met andere woorden: heb je een website die ook op mobiele apparaten goed schaalt? Dan is dat des te beter voor je online vindbaarheid.
Mobielvriendelijk webdesign
Deze maatregel is een soort beloning van Google aan bedrijven die investeren in een volledig schaalbare, digitale omgeving. Tenslotte bezoeken steeds meer mensen websites via hun telefoon of tablet, terwijl het desktopgebruik steeds verder afneemt. Met een responsive design ben je beter voorbereid op de toekomst én verschijn je hoger in de rangorde van de zoekmachines. Dubbele winst, dus.
Meer voordelen van responsive design
Toch resulteert het installeren van een schaalbare website niet alleen maar in SEO-voordelen. Een responsive design bevordert bijvoorbeeld ook de gebruikservaring – zo blijkt. Een artikel dat op jouw mobiel beter meeschaalt en daardoor prima leesbaar is, helpt de klant tijdens het inlezen over jouw product of dienst. Bovendien is responsive design een garantie dat de content ook op ieder besturingssysteem goed zichtbaar is. Het gaat namelijk niet alleen over een verbetering op apparaten: het is ook de bedoeling dat zowel gebruikers van Android als Apple’s iOS hetzelfde resultaat krijgen.
Kosten
Als er zoveel voordelen zijn, waarom zijn er dan toch bedrijven die nog geen responsive webdesign hebben? Dat heeft te maken met de prijs. De kosten voor het ontwikkelen van een volledig schaalbare website zijn namelijk wel iets duurder dan die voor een reguliere, statische variant. Echter heeft die laatste optie aantoonbare nadelen. Wie mee wilt komen in de huidige markt, moet vroeg of laat geloven aan een modern design. Als je éérst een statische en daarna een schaalbare site laat ontwikkelen, ben je alsnog veel duurder uit. Bovendien zijn zoekopdrachten van een dermate groot belang dat deze investering zich vrijwel altijd uit in betere bedrijfsresultaten. En daar zijn we toch allemaal naar op zoek?